shaklee whole

shaklee whole

Monday, December 22, 2014

SR-VITA-C PLUS yang sungguh BERBEZA & ISTIMEWA!!!


Banyak orang di luar sana mempertikaikan tentang Vitamin C Shaklee dengan jenama lain. Pada mereka semua VITAMIN C adalah sama.. mempunyai fungsi & manfaat yang sama.. Itu memang betul.. tidak dinafikan bahawa Vitamin C jenama apepun mahupun kita hanya makan makanan yang tinggi vitamin C pun tetap mempunyai kebaikan dan manfaat yang sama.

TETAPI..  Maklong suka nak kongsikan apa yang membuatkan Sustained Release  VITA-C Shaklee ni BERBEZA & Lebih ISTIMEWA berbanding jenama lain yang ada di pasaran.

  • Sustained Release Vita C adalah Vitamin C pertama yang natural dan bertindak secara ‘sus...tained release’, berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh.
  • Rumusan unik yang membenarkan pelepasan vitamin C secara perlahan dan berterusan selama 5 jam. Satu tablet membekalkan 500mg vitamin C iaitu bersamaan 7 biji setengah oren.
  • Membekalkan ‘Bioflavinoid’ dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg.
  • Bioflavonoids bekerja untuk meningkatkan keberkesanan vitamin C dan perlu diambil sebagai sebahagian daripada suplemen vitamin C (elak salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi vitamin C, elak vitamin C dr cepat teroksida dan merosakkan sel).
  • Tiada pembaziran kerana semua vitamin C digunakan dan dilepaskan kedalam sistem tubuh secara perlahan mengikut keperluan.
  • Hanya 50 sen sehari.
Sumber: FBGroup Stayhealthy

SYok ke best??
Siapa yang belum cuba silalah hubungi maklong segera..
Biar anda sendiri rasai perbezaan antara Vitamin C Shaklee dengan Vitamin C yg pernah anda cuba sebelum ini.
Nak jadi pengguna kenalah BIJAK!

---------------------------------
Shaklee Independent Distributor
SYAMSILA BINTI ABD KADIR
SID1139304
0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong
Emel: syamsila@gmail.com

SIHAT ITU AMANAH!

Thursday, December 18, 2014

KURUS SIHAT dengan CINCH!!



Cinch ini dibuat khas untuk program diet dan ia memang mengenyangkan.
Cinch menjadikan anda lebih kenyang kerana adanya serat dan kaya dengan vitamin dan mineral untuk keperluan nutrisi harian walaupun sedang berdiet. cinch mengandungi leucine yang lebih tinggi daripada ESP yg mana lebih tinggi kadar pembakaran lemak dan metabolisma.

Apakah itu leucine? 

Leucine ini adalah salah satu sumber protein, yang bagus untuk memelihara otot. Cara bekerja leucine ni ialah, dia akan mengekalkan kekuatan otot kita, selepas kita berlapar, diet, ataupun lepas kita bersenam. Mengikut kajian yang dibuat, para atlet biasanya akan mengalami lemah otot, dan ini menyebabkan jisim otot berkurang. Dengan adanya leucine ini, jisim otot cuba dikekalkan, dan ini membantu otot meningkatkan metabolisme, dan seterusnya membakar lemak  yang ada. Jadi, pentingnya Cinch Shake ini ialah kandungan Leucine protein yang bagus untuk orang yang berdiet.
  
Bagaimana LEUCINE membantu kuruskan badan ?  

Level Leucine dlm CINCH merangsang sintesis protein otot utk kekalkan otot semase kite kurangkan berat drpd lemak .LEUCINE ni kalau diambil berasingan (mmg ada suplement leucine shj) ia digunakan untuk atlit bina badan.

Cinch ada 3 perisa yang sedap?

Cinch Shake Shaklee di Malaysia boleh didapati dalam 3 perisa, vanila, coklat dan cafe latte. Biasanya anda boleh beli mengikut citarasa anda. Kalau nak menarik lagi, boleh je  gabungkan perisa tersebut, tapi perlulah mengikut kesesuaian dan sukatan diet yang bagus. Jangan pulak terlebih protein, bahaya tau, nanti silap boleh gemuk.

Bagaimana nak berdiet style Cinch ni? 

Cadangan ini dapat membantu. Gantikan 2 waktu hidangan utama anda dengan Cinch Shake ini.

1. Sama ada sarapan & lunch, malam makan mcm biasa atau
2. Sarapan & makan malam, tengahari makan macam biasa. Selepas makan berat, ambil lecithin dan alfalfa. 

TIPS KURUS!!

  1. Anda timbang berat dan ukur badan anda. Diet ni tak semestinya akan turun berat badan dulu sebab ada individu yang badan shape on dulu baru die turun berat badan
  2. Kena konsisten dan jangan ingat boleh turun berat badan dalam sehari.. Letak target jangka pendek 3 (tiga) BULAN.
  3. Stagnant period = normal untuk long term diet. Cuma continue diet seperti biasa sebab badan sedang shape on semasa stagnant period. 
  4. WAJIB ambil SARAPAN. Kita tidur lebih kurang dalam 6-8 jam dan sepanjang tempoh tu perut jadi berasid. Paling kurang bangun pagi tu, alas dengan segelas air untuk neutralkan asid tu. SARAPAN ni jadi penanda aras untuk tenaga sepanjang hari. 
  5. DON'T SKIP MEAL..Kalau jenis nak mengunyah je, makan banyak kali tapi kuantiti sedikit. Dinner kalau tak mahu makan berat, ambil light meal walaupun sekadar biskut atau buah-buahan. Ini untuk elakkan badan bertukar kepada “starving mood”
  6. Ambil NASI sekurang-kurangnya sekali sehari. Saya tak setuju dengan diet tanpa nasi sebab badan kita perlukan karbohidrat. Nasi adalah lebih baik daripada roti, mee dan pasta.
    AIR KOSONG. Pengambilan air masak sangat penting. Setiap 25kg badan kita perlu ambil bersamaan 1LITER air.
    Portion plate jaga : Separuh pinggan nasi +1/4 Sayur+1/4 lauk../Kalau lapar, tambah lauk dan sayur.
  7. Snack between meal tu boleh sahaja tapi ambillah buah-buahan / dried fruits.. senang cakap benda berkhasiat.
  8. Ambil buah SEBELUM makan bukan sebagai desser
Apa yang penting.. Pengambilan air secukupnya membantu MISI anda..
Semoga bermanfaat untuk semua.

DIET UNTUK SIHAT
KURUS ITU BONUS

Untuk sebarang info dan pertanyaan:
--------------------------------------------
Syamsila Binti Abd Kadir
SID1139304
Tel: 0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong
Emel: syamsila@gmail.com

SIHAT ITU AMANAH!

Monday, December 15, 2014

BAHAYA PARABEN!!!! Anda MESTI AMBIL TAHU!

APA ITU PARABENS??


Parabens adalah bhn kimia yg digunakan sebagai pengawet. Ia digunakan utk melawan bakteria & kulat.Hampir semua parabens yang digunakan sebagai bahan pengawet adalah buatan manusia & bukan dari sumber semulajadi. PARABENS blh diserap melalui sistem kulit, darah & penghadaman!

Parabens boleh didapati dlm syampu, krim pelembap, gel bercukur, gel pembersihan, pelincir peribadi & ubat gigi, juga digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan. Contoh parabens dlm kosmetik adalah ethylparaben, butylparaben, methylparaben, isabutylparaben & propylparaben.

Antara kesan negatif daripada bahan-bahan yang mengandungi parabens:
i. Mempercepatkan proses PENUAAN KULIT.
ii. Meningkatkan risiko wanita membangunkan estrogen - POSITIF kanser payudara.
iii. Mengganggu sistem pembaikan lelaki.

Antara TANDA2nya adalah:
1. RADANG KULIT
2. RUAM serta KEMERAHAN
3. KESAN SENSITIVITI KULIT & sewaktu dengannya.

Alhamdulillah... produk Shaklee TIDAK mengandungi PARABEN.
Selamat digunakan.. Berkesan, Semulajadi dan yang penting HALAL!
 

Ingin dapatkan Produk Shaklee daripada maklong??
Hubungi Maklong ye..

-----------------------
Syamsila Binti Abd Kadir
SID 1139304
Tel: 0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong
Emel: syamsila@gmail.com

SIHAT ITU AMANAH!

Sunday, December 14, 2014

YEAR END SALE!!!! TERLAJAK HEBAT!!!!

Alkisah ceritanya... Shaklee ni memangggg baik hati... sukaaa bagi suprise tau.. menci maklong... eh.. eh.. menci tapi sayang tau!!! Sempena PROMOSI besar-besaran PENUTUP TAHUN 2014 nih.. Shaklee menawarkan Promosi Kecantikan.. walawei... Memang TERLAJAK HEBAT!!
Lepas tu Shaklee Collagen Powder akan ditamatkan jualannya sepanjang tahun 2015.. waa... waa.. nangislah sape2 yg memang HANTU KOLLAGEN tu.. Cepat2 lah grab sebelum Disember 2014 berakhir.. Jangan nanti ada yang GIGIT JARI!


Promo SR Vita-C Buy 6 Free 1 
Promo SR Vita-C Buy Twin Pack get 5% Discount
Promo Vita-E Complex Buy 6 Free 1
Promo Vita-E Complex Buy Twin Pack get 5% Discount
Promo Shaklee Collagen Powder Buy 3 Free 1

Meh kita intai-intai FUNGSI produk offer nih terhadap KECANTIKAN:

SR Vita-C 500mg
  • merangsang pembentukan kolagen yg mampu mempertingkatkan kedut dan menghalang otot wajah menjadi kendur
  • mempercepatkan proses penyembuhan luka, parut.
  • mencerahkan kulit, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukan pigmen yang merupakan penyebab UTAMA masalah JERAGAT.

Vita-E Complex
  • 1 kapsul Vita-E sehari membantu melambatkan penuaan
  • mengurangkan kedut-kedut wajah, garisan halus, parut, jerawat dan bintik penuaan.
  • Memulihkan tekstur kulit dan tona wajah, dada dan otot peha.
  • memperbaiki bengkak dan ulser kulit dan boleh dikenakan terus pada luka untuk mengurangkan kesan parut.
Shaklee Collagen Powder
  • membantu kulit mengekalkan elastisiti semulajadi dan memperlahankan kehadiran kedut
  • membantu menguatkan rambut dan merangsang pertumbuhan semula
  • menjadikan kuku lebih kuat
  • melembapkan kulit, mengurangkan parut dan membantu penyembuhan kulit
  • membantu menghilangkan tanda penuaan
WOW!! Jika anda consume ketiga-tiga Produk Shaklee nih.. Confirm MELETOPSSS!!!
oh ye... itu yang kita nampak dari luaran ye.. KECANTIKAN SEMULAJADI!! Produk-produk ini pun ada fungsi tersendiri selain untuk KECANTIKAN yer.. Bukan sekadar untuk cantik, tetapi yang paling penting KESIHATAN yg BAIK.. Nak tahu kesannya??? Cubalah SEKARANG!!!!

Hubungi maklong untuk pertanyaan dan konsultasi PERCUMA

---------------------------------------------
Syamsila Binti Abd Kadir
SID 1139304
Call/sms/whatsapp: 0137445591
Emel: syamsila@gmail.com
FBPage: Amanah Sihat Maklong

SIHAT ITU AMANAH!

Wednesday, December 10, 2014

PENUAAN Jangan Ambil Mudah! Ketahui kepentingannya...

Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protin di dalam badan.. Ia  menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.. Kolagen disusun tiga rantai polipetida (monomer protein) yang terpilih membentuk rangkaian triple helix (pilihan ganda tiga). Segmen kecil dari tiap rantai mempunyai panjang asid amino sebanyak 1.000-an dan ini merupakan penemuan terpenting abad ini.
Kolagen terdapat pada,kornea, kanta mata. kulit, salurdarah, keratin (rambut, kuku), tulang, tendon ,rawan sendi,  dan gigi,hati,tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti  buahpinggang,jantung serta sistem limfatik.

Terdapat  29 jenis kolagen namun 90% adalah dari jenis kolagen I, II, III dan 1V.
Kolagen I terdapat pada kulit, tendon, pembuluh darah, ligatur, organ, tulang (komponen utama tulang) dan gigi
Kolagen II: tulang rawan (komponen utama tulang rawan) ,mata
Kolagen III: reticulate (komponen utama retikuler serat). Rangkaian ini bertindak sebagai penyokong dalam tissue lembut seperti hati,jantung, tulang sumsum,arteri,kulit,usus,rahim
Kolagen IV: membentuk asas kepada sel membran dasar(serat yang melapisi permukaan rongga dan organ seperti buah pinggang ) kanta mata, atau endothelium yang melapisi permukaan interior pembuluh darah.
Kolagen V: permukaan sel, rambut dan uri.


TANDA TANDA PENUAAN
  • kulit kusam
  • tak bermaya
  • tiada seri
  • kulit kedut dan mula kendur
  • pigmentasi kulit 
  • cepat letih dan lesu
  • sakit badan dan sendi
  • mudah lupa
  • kurang penglihatan

FUNGSI KOLAGEN DALAM TUBUH:
  • menghasilkan asid amino  penting seperti :lysin,prolin dan glysin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh untuk membina struktur tisu penyokong, dan untuk mengawal fungsi sel. hydroxyprolin-memberi kekuatan dan keanjalan pada tisu penyokong dan tulang .glisin - untuk melembapkan kulit. alanin, prolin  dan asparagin -menstabilkan struktur,melembap, menegang dan menganjalkan  kulit   lantas mengekalkan kulit cantik serta menghalang penuaan. arginin -memudahkan  tidur nyenyak, menghasilkan pola tidur.
  • mengawal metabolisme tubuh dengan mencerna secara enzimatik.
  • melindungi tulang rawan pada sendi daripada enzim dan kerosakan oksidatif .
  • menegang, menganjal dan melembapkan kulit.
  • menampung air dalam tubuh.
  • meningkatkan penyerapan kalsium.
  • menguatkan salur darah dan melancarkan pengaliran darah di bawah lapisan kulit
  • meningkatkan isyarat induksi
  • menghasilkan kualiti rambut dan kuku yang baik
 
KESAN KOLAGEN KE ATAS BADAN
1) memelihara ketegangan dan keanjalan kulit
2) memelihara kelembapan kulit
3) menyokong baik pulih tisu dari kecederaan otot dan tulang
4) menguatkan otot dan tulang
5) membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)
6) memelihara  kelenturan sendi
7) mengurangkan keradangan(inflammation)
8) memberi tenaga
9) membantu pola tidur
10) memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf
 

KOLAGEN YANG DIAMBIL SEBAGAI SUPLEMEN MAKANAN
  • Kolagen ikan dihidrolisis adalah yang terulung
  • Ia dianggap satu penyelesaian yang mudah, selamat dan ideal bagi membantu merangsang pertumbuhan kolagen dalam kulit
  • Kolagen hidrolisis adalah suplemen pelbagai fungsi yang berpotensi untuk meningkatkan pengurangan pelbagai penyakit dan mengatasi masalah fizikal Ia adalah dari jenis kolagen1.
  • Berat molikul rendah daripada 1000 adalah  lebih mudah dicerna dan cepat diserap ke dalam usus berbanding dengan kolagen kompleks dari kambing,lembu atau babi seberat 400 000.
  • Menyediakan  predigested collagen  telah dicernakan dahulu dan cepat diserap.
  • Kolagen ikan  dapat mempertahankan bentuk struktur asalnya iaitu rangkaian `Triple Helix', struktur bentuk yang sama terdapat pada kolagen manusia. Ini merupakan penemuan terpenting abad ini .
  • Memperbaiki konsentrasi hydrooxyproline (HyPro).
  • Menyediakan asid amino yang penting yang sering tiada dalam pemakanan.Ia mengandungi 20 asid amino, termasuk 8 daripada 9 asid amino essential (tidak ada tryptophan).
  • Memberikan nisbah asid amino yang diperlukan untuk  pembentukan kolagen dalam badan.Menyediakan asid amino bebas dan peptida.
  • Menyediakan prolin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh untuk membina struktur tissue, dan untuk mengekalkan fungsi sel..
  • Mengandungi arginin yang membantu tidur dan meningkatkan prestasi bersukan
  • Mengandungi asid amino yang menggalakkan tubuh untuk meningkatkan pembentukan otot.Lebih banyak otot tanpa lemak meningkatkan kadar metabolisme .Ini mencepatkan kadar pembakaran lemak .
  • Lemak yang terbakar daripada peningkatan otot tanpa lemak  diubah menjadi tenaga. Akibatnya, ramai orang merasai peningkatan tenaga sepanjang hari kerana tubuh mereka dengan cepat menggunakan lemak sebagai sumber tenaga.
  • Mengandungi glucosamin dan asid hailuronik semulajadi yang menyokong baikpulih tissue penyokong terutamanya pada sendi.
  • Menyediakan penampungan air badan dan mengoptimakan penghidratan. Kesannya melembapkan dan meningkatkan kekenyalan serta ketegangan kulit.
  • Merupakan bahan yang baik untuk pemakanan ahli sukan.Ini penting bagi olahragawan untuk memulihkan kadar protein selepas latihan.
  • Mempercepatkan process pemulihan kecederaaan
  • Meningkatkan kewaspadaan mental, kejernihan mental, konsentrasi.
  • Ia boleh membentuk dan menegangkan badan.
  • Peningkatan tahap tenaga sesuai untuk pelan penurunan berat badan.
  • Memelihara dan menguatkan rambut dan kuku.
  • Ia membantu menegang kulit dalam  melambatkan penuaan. Ia memberikan keseimbangan nitrogen positif yang penting dalam menyokong nutrisi bagi generasi usia seperti hilangnya kolagen dan kerosakan tulang rawan
  • Hati manusia juga memproses kolagen hidrolisis sebagai karbohidrat kompleks, yang mengimbangi gula dalam darah dan meningkatkan tahap tenaga.
  • Kajian klinikal awal menunjukkan pengambilan kolagen ikan pada sukatan yang betul selama 66 hari mampu memperbaiki penuaan kulit sebanyak 80%.
 Shaklee Collagen Powder adalah yang terbaik dijamin HALAL, BERKESAN, SELAMAT & SEMULAJADI
Pilihlah yang terbaik untuk anda.. Pilihan Maklong adalah SHAKLEE.

Info credit: www.classiccollagen.com

------------------------------------------------------
Untuk sebarang pertanyaan dan konsultasi:
Syamsila Binti Abd Kadir
SID1139304
0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong
EMel: syamsila@gmail.com

SIHAT ITU AMANAH!
 

ANEMIA ketika HAMIL Jangan Pandang remeh!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pengunjung Blog maklong ni..
Hari ni maklong terpanggil untuk kongsikan sesuatu info yang sangat penting bagi kita terutama WANITA. Semoga bermanfaat. Maklong hanya sebarkan kebaikan untuk anda..


ANEMIA sering dikaitkan dengan WANITA dimana anemia biasanya berlaku pada WANITA HAMIL.  Anemia atau kurang darah adalah keadaan dimana paras sel darah merah (hemoglobin) ibu hamil kurang daripada 11gm%. Anemia adalah berbahaya kepada ibu-ibu hamil dan bayi dalam kandungan dan boleh membawa MAUT!

Punca-punca berlakunya anemia adalah seperti berikut:
  • Kurang mengambil makanan yg kaya dengan zat besi, asid folik & vitamin B12
  • Jangkitan cacing
  • Penyakit Malaria
  • Masalah perubatan seperti thalasemia & leukimia
  • Pendarahan berlebihan akibat buasir dan haid
  • Kerap mengandung (kurang dari 2 tahun), kehamilan kembar dan kerap keguguran.

Tanda-tanda jika anda mengalami anemia:
  • Pucat
  • Selalu letih, lesu dan tidak bermaya
  • Pening kepala
  • Mudah pitam
  • Mudah mengah
  • Degupan Jantung yang laju

Tidak dinafikan Anemia memberi kesan kepada ibu dan bayi dalam kandungan
1) ibu mudah terdedah kepada jangkitan penyakit
2) ibu mudah mendapat penyakit lemah jantung
3) meningkatkan risiko kematian ibu semasa bersalin
4) keguguran
5) pembesaran fizikal dan mental janin terbantut
6) risiko bayi mati dalam perut ibu
7) Bayi lahir pramatang / tak cukup bulan
8) bayi lahir kurang berat badan

Cara menangani anemia ialah dengan pengambilan zat besi, asid folik dan vitamin B12:
  • ambil makanan yg kaya dnegan zat besi seperti kerang, lala, tiram, hati ayam, hati lembu, daging & ikan bilis sekurang-kurangnya 4 kali seminggu
  • ambil bersama buah-buahan yg mengandungi Vitamin C seperti jambu batu, limau, mangga, betik dan tembikai untuk menggalakkan penyerapan zat besi
  • pilih sayur-sayuran yg tinggi zat besi dan asid folik seperti pegaga, daun pudina, ulam raja, pucuk gajus, bayam merah, langkung, cekur manis, pucuk keledek dan peria
  • masak sayur0sayuran bersama perencah seperti ikan bilis, sotong, udang, kerang, hati, ayam daging, telur, bebola ikan, kek ikan untuk meningkatkan penyerapan zat besi
  • perah air limau ke atas pencecah makanan seperti sambal belacan, sambal asam, cencalok, budu serta potongan buah-buah segar
  • elak minum teh, kopi & susu bersama hidangan utama. Asid tanik di dalam teh & kopi boleh menghalang penyerapan zat besi daripada makanan.
  • ambil jus buah-buahan yang tinggi dengan vitamin C unuk meningkatkan penyerapan zat besi.
  • ambil makanan yg kaya asid folik seperti kacang pis, kacang tanah, kacang parang, jagung dan emping jagung.

Shaklee juga menawarkan SET KESIHATAN untuk menangani anemia ini:


Vita-lea Iron Formula
mengandungi zat besi yang membantu ibu hamil yang menghadapi masalah kekurangan zat ini. 
Faktor yang menyebabkan kekurangan zat besi ialah kurang pengambilan zat besi dalam diet harian @ badan kurang upaya menyerap zat besi kerana diet yg tidak betul.

B-Complex
Komponen B Complex seperti asid folik & B12 penting dalam proses penghasilan sel darah merah .
Kekurangan vitamin ini menyebabkan pembentukan sel darah merah terganggu dan mengakibatkan kesan yg berbahaya kepada ibu dan bayi dalam kandungan

Sustained Release Vita- C
Adalah gabungan terbaik bersama Vita-lea dan penting untuk penyerapan zat besi.
Kurang Vitamin C boleh mengganggu penyerapan zat besi yang membawa kepada anemia.
Vitamin C juga penting untuk meningkatkan sistem imunisasi ibu & bayi yang bakal lahir.

Jangan pandang remeh ye.. Kesihatan adalah amanah.. bertindak sekarang sebelum semakin parah.

Sebarang pertanyaan dan konsultasi:
Syamsila Abd Kadir
SID1139304
0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong

SIHAT ITU AMANAH!

Anemia atau kurang darah adalah keadaan di mana paras sel darah merah (hemoglobin) ibu hamil kurang daripada 11 gm%. Anemia adalah berbahaya kepada ibu hamil dan bayi dalam kandungan, namun jangan risau, ada cara untuk atasi masalah ini!
- See more at: http://www.vitaminasli.my/2013/07/cara-atasi-masalah-anemia-ketika-hamil.html#sthash.cOtmqEqu.dpuf
Anemia atau kurang darah adalah keadaan di mana paras sel darah merah (hemoglobin) ibu hamil kurang daripada 11 gm%. Anemia adalah berbahaya kepada ibu hamil dan bayi dalam kandungan, namun jangan risau, ada cara untuk atasi masalah ini!
- See more at: http://www.vitaminasli.my/2013/07/cara-atasi-masalah-anemia-ketika-hamil.html#sthash.cOtmqEqu.dpuf

Monday, December 8, 2014

MIGRAIN!! Jangan Pandang Remeh..

Assalamualaikum semua..

Hari ni maklong terfikir tentang satu penyakit yang sering jugak didengar melanda ramai orang sekeliling. Migrain merupakan situasi dimana kita rasa sakit kepala berdenyut- denyut. Ada orang sampai tak boleh bangun dan terpaksa ambil MC. Ada juga yang bermula di sebelah kepala sahaja dan kemudiannya melarat kedua dua belah kepala. Dalam kes yang teruk, migrain menyebabkan pening (nausea), muntah, cirit-birit, pengekalan cecair badan (retention of fluid) dan sensitif kepada bunyi dan cahaya.

Migrain adalah disebabkan oleh pengecutan urat darah dalam otak yang mana ia boleh menyebabkan strok..bahaya kan migrain ni jika berlarutan..  Punca utama migrain masih tidak dapat dikenalpasti tetapi ada kemungkinan disebabkan baka keluarga. Sila buat pemeriksaan scan otak sekiranya Migrain anda berlarutan dan lambat sembuh.




TANDA-TANDA TERKENA MIGRAIN / SAKIT KEPALA


  • rasa nyeri dan berdenyut-denyut di sebelah kepala dan merebak ke bahagian hidung & sekitar mata
  • pandangan menjadi kabur, silau dan kadang-kadang menjadi gelap.. boleh menyebabkan pitam dan ini dinamakan fotobia
  • 70% pesakit migrain akan merasa loya dan muntah
  • Serangan migrain sering terjadi dalam tempoh 7-72jam
  • rasa sensitif pada bunyi dan suara, badan berpeluh


Faktor yg boleh memyebabkan berlakunya migrain:

1. Kekurangan zat dan nutrisi
2. Faktor keturunan
 3. Kesan dari pengambilan ubat-ubatan
4. Wanita yang mengalami haid atau pra-haid
5. Terlalu banyak mengambil kafein
6. Byk mkn makanan yang mengandungi MSG dan nitrat

 
Set Rawatan Migrain mengandungi B-Complex dan Ostematrix:




1. Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.



2. Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Disamping itu, kita juga digalakkan mengamalkan doa untuk merawat migrain. Supplement Shaklee adalah ikhtiar.. Yakin pada Allah SWT..sesungguhnya DIA yang memberi penyakit dan DIA juga menyembuhkan.




Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua..
Sihat itu amanah!

untuk sebarang pertanyaan & konsultasi:
Syamsila Abd Kadir
SID1139304
call/sms/whatsapp: 0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong

 

Sunday, December 7, 2014

ANAK SIHAT IBU GEMBIRA!!

Ibu mana yg tak sayangkan anak.. Setiap ibu bapa sangat mengharapkan agar anak mereka membesar dengan sihat, bijak dan pintar seiring dengan pertumbuhannya.. Oleh itu, anak-anak berhak mendapat khasiat dan nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran mereka. 

Tidak dinafikan ramai ibu bapa beranggapan bahawa asalkan anak mereka tak demam, makan berselera, aktif maka mereka membuat kesimpulan anak mereka sihat total. Tahukah anda, penyakit boleh menyerang kanak-kanak pada bila-bila masa? tidak mengira tempat dan waktu. Kanak-kanak juga adalah golongan yang berisiko tinggi untuk mendapat penyakit kerana daya imun badan mereka pada waktu ini rendah. Oleh itu penting bagi ibu bapa untuk memastikan anak mereka mendapat nutrisi yg mencukupi bagi persediaan kesihatan anak-anak mereka.

Shaklee menawarkan SET KESIHATAN ANAK yang merangkumi semua zat & vitamin yang diperlukan oleh tubuh mereka.

Manfaat dan Khasiat OmegaGuard kepada Bayi & Kanak-Kanak

  • Menggalakkan perkembangan otak yang sihat
  • Meningkatkan daya tumpuan terutama dalam proses pembelajaran
  • Memanjangkan tahap penumpuan supaya lebih fokus dan tidak cepat bosan
  • Bayi dalam kandungan boleh mendapat khasiat Omega-3 ini melalui pemakanan ibu ketika sedang hamil.
  • Bayi yang mengalami masalah seperti asma dan ekzema juga boleh mendapat manfaat minyak ikan tulen Shaklee, OmegaGuard melalui penyusuan badan.
  • Mencairkan kahak
  • Membantu meredakan batuk, selesema dan asma.
  • Menguatkan sistem imun badan anak. 
  • Membantu mengawal berat badan anak yang mengalami masalah obesiti atau berat badan berlebihan

Manfaat dan khasiat Meal Shakes kepada Bayi & Kanak-Kanak

  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting untuk memenuhi keperluan nutrisi harian
  • Sebagai makanan tambahan yang sangat berkhasiat dengan rasanya yang sungguh lazat! Pasti digemari oleh anak.
  • Merupakan makanan tambahan yang rendah lemak dan rendah indeks glycemic. Amat sesuai diambil untuk kanak-kanak 1 tahun dan ke atas yang mengalami masalah obesiti.
  • Menambah selera makan anak-anak bagi yang memilih makan atau kurang berat.
  • Menguatkan sistem pertahanan badan anak-anak serta kurang dapat sakit.
  • Kandungan fiber membantu mengatasi masalah sembelit anak
  • Kaya dengan kalsium dan magnesium untuk menggalakkan pertumbuhan tulang dan gigi yang sihat.
  • Membantu merawat asma, batuk dan selesema.
  • Bayi dalam kandungan boleh mendapat khasiat Meal Shakes ini melalui pemakanan ibu ketika sedang hamil.
  • Bayi di bawah 1 tahun yang mengalami masalah seperti asma dan ekzema juga boleh mendapat manfaat Meal Shakes Shaklee melalui penyusuan badan. 

Manfaat dan Khasiat Chewable Vita-C kepada Bayi dan Kanak-Kanak

  • Rasa oren yang sedap di kemam oleh anak-anak
  • Menguatkan tulang, gigi dan gusi.
  • Menguatkan sistem imun badan, jauhkan penyakit.
  • Sesuai untuk kanak-kanak yang sedang aktif membesar dari 4 - 12 tahun.
  • Bayi boleh mendapat khasiat Chewable Vita-C melalui pemakanan ibu serta penyusuan badan.
Alangkah bahagianya jika seisi keluarga berada dalam keadaan sihat, comel dan ceria.. Mencegah lebih baik daripada merawat. Pengambilan nutrisi tambahan kepada anak-anak sangat membantu meningkatkan metabolisma tubuh, meningkatkan sistem imun dan daya tahan melawan penyakit.
Bertindaklah sekarang sebelum SAKIT MENYERANG anak anda.


Untuk sebarang info dan konsultasi percuma:
SYAMSILA BINTI ABD KADIR
SID 1139304
call/sms/whatsapp: 0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong
Emel: syamsila@gmail.com

SIHAT ITU AMANAH!

Saturday, December 6, 2014

7 FUNGSI VITA-C SHAKLEE YANG PERLU ANDA TAHU!!!

1 tablet Sustained Release Vita-C Shaklee (500mg) bersamaan dengan 71/2 biji Oren ni sangat menjadi KEGILAAN ramai..
Lebih-lebih lagi time PROMOSI..
 

 Meh Maklong kongsikan Fungsi Vitamin C yang SUPERBB nih:

1) Untuk kehamilan
  • Vita-C membantu meningkatkan sistem imun badan ibu dan bayi dimana Vita -C berfungsi melawan jangkitan penyakit
  • Vita-C mencantikkan kulit ibu dan bayi dimana kebanyakan ibu hamil mengalami pelbagai alahan semasa hamil terutama ALAHAN KULIT.
  • Vita-C membantu meningkatkan kadar serapan Zat Besi untuk pembentukan hemoglobin yg membawa oksigen dalam darah.
  • Kandungan kolagen yg terdapat dalam Vita-C juga berfungsi dalam pembinaan tulang rawan, otot2 dan tulang fetus (bayi dalam kandungan)
  • Kekurangan Vita-C semasa hamil boleh menyebabkan kulit bayi yg bakal lahir lebih sensitif
2) Untuk wanita berpantang /bersalin
  • Vita-C membantu dalam penyembuhan luka
  • Vita-C berfungsi untuk pembinaan tisu penghubung untuk mencantumkan semula tisu yg koyak semasa bersalin.
  • Vita-C meningkatkan imun ibu bagi mengelakkan ibu mendapat jangkitan kuman dari luka bersalin
  • Vita-C memelihara kalenjar2 dari tekanan & kecederaan termasuk kalenjar susu
  • Vita-C menyerikan semula kulit termasuk parut, bekas luka pembedahan dan stretch mark.
3) Ibu menyusu
  • Anak mendapat khasiat daripada apa yang dimakan atau diambil oleh ibunya..
  • Susu Ibu adalah susu terbaik di dunia yg membekalkan segala keperluan nutrisi yg diperlukan oleh bayi.
  • Oleh itu, pengambilan Vita-C sangat membantu meningkatkan sistem imun anak & antibodi kerana Vita-C disalurkan melalui susu ibu.. Risiko untuk bayi mendapat jangkitan penyakit adalah lebih rendah berbanding anak yg minum susu formula..
  • Manfaat Vita-C juga dapat dinikmati oleh ibu menyusu seperti kecantikan kulit, anti stress, meningkatkan sistem imun.. bila ibu sihat, anak yg menyusu juga sihat.
4) Mereka yang berdiet
  • Tidak dinafikan mereka yg sedang dalam proses penurunan berat badan biasanya akan menjaga & mengawal jumlah kalori yg mereka ambil setiap hari tanpa memikirkan apakah keperluan nutrisi yg diperlukan oleh tubuh mencukupi atau tidak.. Pengambilan Vita-C sangat membantu dalam merangsang pembentukan kolagen, Kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Ia mampu menghalang otot jadi lembik.. Tak Naklah nanti kurus tapi menggeleber kan!
  • Vita-C juga mampu mengekalkan kolesterol sihat
5) Untuk masalah pendarahan / kecederaan (gusi, hidung)
  • Vita-C memperbaiki simptom pendarahan dimana kekurangan Vita-C adalah penyebab gusi berdarah, Lebam di kulit, pemulihan kecederaan yg lambat, kulit kering, ruam dan kulit kasar.
  • Vita-C juga mengekalkan kapilari darah yg sihat, menghindarkan arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah, pendarahan serebral dan skurvi
6) untuk kesihatan optimum/masalah Flu, Selsema, alergi, demam
  • Vita-C yg berfungsi sebagai meningkatkan sistem imun yg membina sel darahmerah yg sihat untuk penyerapan zat besi yg lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria & kuman, mempertingkatkan alergi hidung, kulit & asthma.
  • Vita-C juga menyingkatkan waktu pemulihan & mengurangkan symptom flu & selsema.
  • Jika anda rasa macam tak sihat, nak demam, mula selsema.. disyorkan mengambil 2 tablet Vita-C Shaklee yg dipatahkan 2 untuk kesan yg lebih cepat.
7) untuk mereka yang ingin CANTIK
  • Pengambilan Vita-C setiap hari secara konsistent membantu mencantikkan kulit, kulit yg lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukan pigmen yg merupakan penyebab UTAMA masalah JERAGAT.
  • Vita-C memastikan kulit sentiasa sihat, segar, berseri serta mengurangkan kedutan.

nota kaki: dek kerana maklong ni diet, nak kulit cantik, selalu berdarah hidung & gusi, nak awet muda.. maklong ambil 4 biji Vita-C Shaklee sehari tau!!! Nasib baik ada promosi!!! simpan banyak2!! 

---------------------------
untuk sebarang pertanyaan, info dan konsultasi:
Syamsila Binti Abd Kadir
SID 1139304
Call/sms/whatsapp: 0137445591
E-mel: syamsila@gmail.com
FBPage: Amanah Sihat Maklong

SIHAT ITU AMANAH!

Thursday, December 4, 2014

SINTETIK vs ORGANIK vs SEMULAJADI

[ SINTETIK vs ORGANIK vs SEMULAJADI ]


Perbezaan vitamin yang SEMULAJADI, SINTETIK DAN ORGANIK..Jom sama-sama kita fahamkan
Bagi anda yang mementingkan kesihatan, sudah semestinya makan tambahan iaitu supplemen atau vitamin menjadi pilihan anda kan?
Tapi adakah anda tahu perbezaan vitamin SEMULAJADI, SINTETIK dan ORGANIK...
Selalu kita dengar "vitamin ni organik ni?" Jom kita baca apa kebenda semuanya tu 

SEMULAJADI
===========
>> Di hasilkan dengan pemprosesan yang seminima mungkin dan kepekatan nutrien adalah dalam keseimbangan yang menghampiri kepada keadaan is ditemui dalam alam semulajadi.
>> Kos menghasilkannya lebih tinggi berbanding sintentik dan perlukan pelaburan yang tinggi dalam sumber semulajadi yang berkualiti
>> Kebanyakkan syarikat tidak menjual vitamin atau mineral semulajadi. Shaklee satu-satunya yang berbuat demikian (Rujuk : A consumer Report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care)

SINTETIK
========
>> Nutrien yang di hasilkan dalam persekitaran makmal bersumberkan tar arang batu
>> Paling murah. Komponennya adalah bahan kimia.
>> Kebanyakkan makanan tambahan adalah dalam jenis ini syarikat yang pentingkan keuntungan gunakan cara ini biasanya di jual di farmasi
walaupun secara kimianya ia semulajadi tetapi dari segi strukturnya ia jauh berbeza.
>> Dari label - di labelkan dengan huruf "l" berbanding huruf "d" bagi semulajadi (Rujuk : How to Understand Food Supplement Labels by Dr Bruce B. Miller).

ORGANIK
========
>> Nutrien yang khususnya dipencilkan dari satu sumber semulajadi, biasanya dengan menggunakan haba, tekanan yang tinggi atau pelarut kimia yang kuat.
>> Ia tidak sama dengan semulajadi disebabkan proses yang dilaluinya
semasa pemprosesan, ia melibatkan : haba yang berlebihan
>> Produk petroleum biasanya digunakan, menyebabkan kehilangan nutrien
>> Ko-faktor yang ada pada nutrien lesap atau rosak tanpa diganti.
Contoh co-factor : Vita-C ada Bioflavonoid

MENGAPA SEMULAJADI?
====================
---> Enzim tidak alami perubahan melampau dalam pemprosesan oleh haba yang tinggi dan pelarut kimia yang keras
---> Tidak menggunakan Pengisi dan Pengikat yang keras yang menghalang penyerapan nutrien
---> Penyediaan bahan mentah dai sumber semulajadi yang berkualiti
imbangan semulajadi dikekalkan sebaik mungkin
---> Semulajadi adalah bio-kedapatan dan disimpan dalam tisu badan lebih lama berbanding sintentik
---> Semulajadi lebih mudah ditukarkan oleh badan bagi menjalankan kepelbagaian fungsinya

MENGAPA ELAKKAN SINTENTIK?
===========================
---> Tidak digunakan sepenuhnya oleh tubuh - struktur sistem enzim kita adalah untuk semulajadi, bukannya makmal
---> Percubaan untuk memadankan enzim tubuh kita dengan vitamin sintentik adalah seumpama memadankan tangan kanan anda ke sarung tangan kiri
---> Semulajadi lebih aktif dari segi biologi berbanding sintetik - 42% lebih berkesan dari sintentik. Anda dapat setengah jumlah yang anda fikir anda perolehi.

BAGAIMANA MENGENAL SEMULAJADI ATAU SINTETIK?
=============================================
Melalui pembacaan label - huruf "l" bagi tiruan dan " d" bagi semulajadi
Contoh Vita E Shaklee d-alpha tocopherol --> SEMULAJADI
Melalui kehadiran pad "gel silika" dalam bekas sintetik..alaaaaaa pad yang ada tulis "do not eat" tu...selalu ada dalam handbag, kasut...gel silika kan untuk menyerap kelembapan....so vitamin yang semulajadi memang tak perlukan gel silika ni 

Ada Vitamin Shaklee yang ada siLika gel. Kenapa ?
Ini bukan kerana bahannya sintetik, tapi kerana bahan yang digunakan jenis mudah lembap. Jadi silikan gel dimasuukan untuk menyerap lembapan bagi kengekalkan potensi suplement. Contoh dalam Advance Joint Health Tablet & Phytocol (Tumbuhan yang digunakan senang meruap.
Sudah semestinya anda boleh beli Shaklee dangan yakin 
(Rujuk : Shaklee Food Supplement - A Consumer Report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care)
So bila anda dah tahu perbezaan antara vitamin-vitamin ni, berhati2 lah dalam memilih makanan tambahan anda ^^
____________________________________________
Nampak kan bezanya?
Vitamin sintetik umpama buah plastik, sama rupanya macam buah sebenar, dan namanya pun ikut buah sebenar tu. Kalau rupa macam epal, kita akan panggil epal bukan limau.
Vitamin organik pula sama macam jus komersial, dibuat dari buah sebenar, tapi menjalani pelbagai proses dan akhirnya banyak nilai buah sebenar yang telah hilang.
Pernah tak terfikir yang jus buah yang berlainan jenama punyai rasa berbeza juga? Anda yakin ke itu memang 100% jus asli? Tak lain tak bukan cuma penipuan label je…Jadi, pilihlah vitamin anda dengan bijak. Ingat, buah plastik lebih murah dari buah sebenar, dan mungkin kita boleh dapat free. Tergamak ke nak makan buah plastik?

Kesimpulannya, tanya diri anda sendiri mengapa anda mengambil vitamin pada mulanya? Jawapan standard adalah sebagai makanan tambahan pelengkap kepada diet seimbang dan senaman rutin yang anda biasa lakukan. 

Anda mahukan yang terbaik untuk tubuh anda jadi pastikan anda memilih jenis vitamin yang tepat dan terbaik untuk tubuh anda bagi menjamin tubuh anda kekal sihat.
Tepuklah dada, tanyalah diri anda!

sumber: FB Group Stayhealthy by Master Farah Wahida

Sebarang pertanyaan dan konsultasi :
Syamsila Abd Kadir
SID1139304
0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong


SIHAT ITU AMANAH!

Wednesday, December 3, 2014

Penyakit.. Anda Sedar???

Anda pernah dimasukkan ke hospital??
Anda yakin anda BEBAS daripada sebarang PENYAKIT??
Maklong sekadar ingin berkongsi tentang TANDA-TANDA badan kita berpenyakit sebagai panduan untuk kita merawat, mencegah dan ikhtiar untuk penyembuhan atau mengurangkan sakit sekiranya tanda-tanda tersebut ada pada diri kita dan keluarga.


Tanda-tanda sakit di badan memberi beberapa maksud tertentu. Kebanyakan orang salah faham akan perkara ini. Bacalah keterangan di bawah supaya anda memahaminya. Info berikut adalah info yg terbaik. Tanda-tanda sakit yg seallu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yg lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda kerana informasi ini cukup bagus sebagai bahan rujukan.

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).
a) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangantoksin.
b) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
c) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku.Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
d) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong).
a) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badanmengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
b) Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan. : masalah alahan hidung.
b) BersinProses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii) Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.


3. BATUK a) Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b) Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
c) Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin dibahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG.
a) Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untukmembuang toksin.
b) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
a) Bibir pucat.
i) Sistem penghadaman yang lemah.
ii) Perut mengandungi angin.
iii) Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
b) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistempengedaran darah.
a) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
b) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
c) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.


7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
a) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
b) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah. Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh :
a) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
b) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
a. Sakit Sendi
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
b) KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
c) KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
d) KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
e) SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
f) SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
g) RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
h) GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN
A. KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
B. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
C. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
a) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
b) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.
E. BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
F. RASA PENING YANG MEMUSING Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH
a) LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
b) MUNTAH DARAH
i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING
a) KERAP KENCING Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
b) AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
c) AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.

e) AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR
a) CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
b) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) NAJIS BERDARAH
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.


20. BADAN
a) RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.

b) BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
c) BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.

d) BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.


21. RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.


22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.


23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.


24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :
a) Sistem jantung yang lemah.
b) Sistem saraf otak yang lemah.
c) Masalah pengaliran darah.


25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.

Disediakan oleh:
Pn. Rusnani Omar Penolong Pendaftar Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan Universiti Malaysia Perlis.

Supplement adalah salah satu ikhtiar kita untuk memastikan keperluan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh dipenuhi.. Mencegah lebih baik daripada merawat.. 
Jika anda berminat untuk sihat bersama Shaklee boleh dapatkan khidmat nasihat maklong PERCUMA.. InsyaAllah maklong sedia membantu..

SIHAT ITU AMANAH!

-------------------
Syamsila Binti Abd Kadir
SID 1139304
call/sms/whatsapp: 0137445591
FB Page: Amanah Sihat Maklong
Shaklee Independent Distributor








VITAMIN E yang banyak Manfaatnya!!


Vitamin E adalah antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser & penyakit kardiovaskular. Ia memperbaiki tisu dan sangat berguna dalam rawatan "premenstrual syndrome" dan penyakit "fibrocystic payudara"

Antara kesan-kesan KEKURANGAN VITAMIN E:
1) Penuaan kulit sebelum masanya
2) masalah keguguran rambut
3) anemia
4) sel darah merah terbelah
5) perubahan degenerative pada sistem saraf dan otot
6) kelemahan dan kesulitan semasa berjalan
7) gangguan penglihatan
8) warna kulit yang tidak sekata
9) mudah mengalami masalah keradangan

Dengan pengambilan Vitamin E Shaklee secara konsistent setiap hari memberi manfaat kepada kesihatan luaran dan kesihatan dalaman anda. 
1) memelihara pembekuan darah yg normal dan penyembuhan
2) mengurangkan parut yg diakibatkan oleh sesetengah kecederaan
3) mengurangkan tekanan darah
4) membantu dalam pencegahan penyakit katarak
5) mengendurkan otot kaki dari kekejangan
6) meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki
7) mengekalkan kesihatan sarah & otot di masa yg sama menguatkan dinding kapilari
8) menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat
9) memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer
10) Kajian yang dijalankan oleh National Cancer Institute pada tahun 1998 mendapati bahawa pengambilan Vitamin E dalam jangka masa yg panjang dapat mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan penghisap rokok tegar.

Semoga anda mendapat manfaat kesihatan dengan mengamalkan Vitamin E..
Disyorkan Vitamin E diambil bersama Vitamin C untuk kecantikan kulit dan kesihatan tubuh anda..

Untuk sebarang info dan konsultasi:
------------------
Syamsila Abd Kadir
SID 1139304
0137445591
FBPage: Amanah Sihat Maklong
SIHAT ITU AMANAH!

 

Monday, December 1, 2014

VITAMIN C MANFAAT UNTUK SIHAT & CANTIK!




Betapa larisnya Vitamin C SR 500mg ni, sebab ramai yg dh rasa kebaikan dan kelebihan Vitamin C SR lebih-lebih lagi untuk mereka yang sangat menjaga kecantikan. Mungkin kita akan terfikir, untuk cantik saje ke vitamin C ni? Tidak! Walaupun vitamin c merupakan antioksidan yang boleh menguatkan saluran darah dan memberi keanjalan dan kekuatan pada kulit, fungsinya jauh lebih dari itu terutama dalam menjaga sel-sel dalam badan daripada serangan radikal bebas.

Walau bagaimanapun, vitamin C sifatnya adalah larut air. Maksudnya, badan kita tidak menyimpan vitamin c. Itulah sebabnya pengambilan harian adalah sangat penting dan dos yang disarankan adalah 500mg sehari. 1 botol vitamin C SR mengandungi 180 biji. Jika pengambilan 1 biji sehari pastinya ia akan bertahan selama 6 bulan. 6 bulan adalah satu tempoh yang cukup untuk baiki semula struktur kulit terutama bagi mereka yang nak melansungkan perkahwinan.

OK, back to the topic..untuk entri kali ni saya nak cerikan 5 kelebihan utaman Vitamin C untuk Kecantikan. Cantik kulit, cantik kuku dan cantik rambut.

Manfaat #1: Vitamin C Menggalakkan Kesihatan Rambut

Vitamin C adalah salah satu nutrien yang paling berkesan untuk membantu mengembangkan dan menguatkan rambut. Vitamin C adalah nutrien penting untuk rambut yang rosak dan dalam rawatan dan pencegahan pelbagai penyakit rambut, yang boleh merosakkan folikel rambut dan menghasilkan pertumbuhan normal rambut. Diet yang mengandungi tahap-tahap signifikan Vitamin C boleh membantu untuk memerangi alopecia, dan kebotakan.

Manfaat #2: Ia Membuatkan Kita Kelihatan (Dan Rasa) Lebih Bertenaga 

Dalam diet kita, vitamin C memainkan peranan penting dalam penyerapan zat besi dan zat besi menyumbang kepada kecantikan secara keseluruhan.Apabila badan kita kekurangn zat besi,ia boleh menyebabkan anemia dan keletihan serta lemah badan. Vitamin C membantu dalam pengeluaran dopamin di dalam sistem saraf dan menyokong fungsi adrenal untuk meningkat tenaga metabolik.

Manfaat #3: Vitamin C Menggalakkan Pertumbuhan Kuku 

Vitamin C membantu mengekalkan integriti kuku kita dengan mengukuhkan kulit kita, tisu penghubung, tulang, dan dinding saluran darah.

Manfaat #4: Vitamin C Melambatkan tanda Penuaan

Satu kajian 2007 yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition mendapati bahawa wanita pertengahan umur yang mengamalkan lebih banyak vitamin C mengalamai kurang kedutan dan kurang kekeringan kulit. Pakar mencadangkan bahawa vitamin C mungkin melambatkan tanda-tanda penuaan akibat kerosakan radikal bebas. Radikal bebas adalah molekul tidak stabil yang merosakkan kolagen dan menyebabkan kekeringan kulit, garis-garis halus dan kedutan. Penyelidikan baru menunjukkan bahawa asid askorbik 2-fosfat, yg dihasilkan oleh vitamin C, bukan sahaja meneutralkan radikal bebas, tetapi juga menghalang kerosakan DNA.



Manfaat #5: Vitamin C menyembuhkan Luka dan Parut

Tubuh menggunakan Vitamin C untuk menggantikan kerosakan tisu yang membantu untuk menyembuhkan luka dalam kadar yang lebih cepat. Luka-luka yang lambat sembuh menunjukkan kekurangan vitamin C. Vitamin C meningkatkan keanjalan kulit dan membantu tisu parut dan ligamen untuk pulih lebih cepat.

Sebab tulah kenapa SR Vita-C Shaklee ni memang FAMOUS AMOUS.. Maklong dah rasai sendiri manfaatnya.. Anda bagaimana?? 

Hubungi maklong untuk dapatkan sebarang khidmat nasihat PERCUMA..

Kredit: nurulaziyana.blogspot.com
Syamsila Binti Abd Kadir
SID 1139304
Call/sms/Whatsapp: 0137445591
FB Page: Amanah Sihat Maklong
Sihat Itu Amanah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...